Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

«Το ζητούμενο είναι, να ληφθούν μέτρα, ώστε να αυξηθεί το μεταφορικό έργο και η ζήτηση στην ακτοπλοΐα. Δεν είναι δυνατόν, να πληρώνουν οι ναυτικοί, όλα τα στραβά και ανάποδα της ναυτιλίας μας».ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΜΙΚΑΣ ΙΑΤΡΙΔΗ



Δελτίο τύπου 17/04/2013

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΤΟΜΕΑΡΧΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΜΙΚΑΣ ΙΑΤΡΙΔΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ

«Το ζητούμενο είναι, να ληφθούν μέτρα, ώστε να αυξηθεί το μεταφορικό έργο και η ζήτηση στην ακτοπλοΐα. Δεν είναι δυνατόν, να πληρώνουν οι ναυτικοί, όλα τα στραβά και ανάποδα της ναυτιλίας μας».


Την αντίθεση των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας, εξέφρασε στην Ολομέλεια της Βουλής η Μίκα Ιατρίδη. Ως ειδική αγορήτρια για το νομοσχέδιο, η βουλευτής Δωδεκανήσου, τόνισε ότι το παρόν νομοσχέδιο κινείται στη μονοδιάστατη, νεοφιλελεύθερη πολιτική, της μείωσης του εργατικού κόστους και αδυνατεί να δώσει λύσεις στα υπαρκτά προβλήματα της ακτοπλοΐας και της ναυτιλίας γενικότερα.

Το ζητούμενο είναι, να ληφθούν μέτρα για την τόνωση της ζήτησης στην ακτοπλοΐα και να αυξηθεί το μεταφορικό έργο, σημείωσε η βουλευτής Δωδεκανήσου. Όσο και να συμπιεστεί το εργατικό κόστος, λύση δεν πρόκειται να δοθεί, ενώ η ευελιξία στις δρομολογήσεις των πλοίων, συμβατικών και ταχυπλόων, δεν πρόκειται να βοηθήσει τους νησιώτες, ούτε την προσπάθεια που γίνεται, για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ας κοιτάξει το Υπουργείο, τόνισε η Μίκα Ιατρίδη, πως η Δωδεκάνησος Seaways, με τη δρομολόγηση ταχυπλόων όλο το χρόνο, έχει αυξήσει την κίνηση μεταξύ των μικρών νησιών της Δωδεκανήσου.


Στη συνέχεια η βουλευτής, κάλεσε τον κ. Υπουργό να απαντήσει, γιατί βγήκε η φήμη, ότι η Τρόικα ζήτησε περεταίρω μείωση των μισθωμάτων για τις άγονες γραμμές και γιατί η φήμη αυτή, συνέπεσε με την παρουσίαση του νέου δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, από το Υπουργείο.

Στη συνέχεια, η βουλευτής, αναφέρθηκε και στις ρυθμίσεις που αφορούν τα λιμάνια, τονίζοντας ότι είναι απαράδεκτο να εκποιούνται κερδοφόροι λιμενικοί οργανισμοί και να δημιουργηθεί, με αυτόν τον τρόπο ιδιωτικό μονοπώλιο, τη στιγμή που έχει εξασφαλιστεί και εργασιακή ειρήνη, με την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης.

Ολοκληρώνοντας, η Μίκα Ιατρίδη σημείωσε ότι το νομοσχέδιο θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, από αυτά που ο κ. Υπουργός επιθυμεί να λύσει.

Ακολουθούν σημεία ομιλίας:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ στη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου δείξαμε με συγκεκριμένα τεχνοκρατικά και οικονομικά στοιχεία γιατί οι επιλογές που έχει κάνει η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας δεν πρόκειται να δώσουν λύσεις στα πολλά και σημαντικά προβλήματα της ναυτιλίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή τη στιγμή η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, οι Έλληνες ναυτικοί, κάνουν απεργία. Κανείς μα κανείς εργαζόμενος δεν κατεβαίνει σε απεργία στα καλά καθούμενα και ποτέ άλλοτε η ΠΝΟ και τα σωματεία της δεν ήταν σε τέτοια σύμπνοια. Η αλήθεια είναι ότι με το παρόν νομοσχέδιο ο Έλληνας ναυτικός επωμίζεται όλα τα στραβά και τα ανάποδα της ναυτιλίας μας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

όπως ανέφερα και στην Επιτροπή, η ηγεσία του Υπουργείου έκανε δύο επιλογές οι οποίες αδικούν κατά την άποψή μου τόσο την προσπάθεια που κατέβαλε όσο και το αποτέλεσμα που πέτυχε.

Η πρώτη επιλογή αφορά στο γεγονός ότι μπήκε στη λογική να φτιάξει άλλο ένα «νομοσχέδιο - σκούπα», όπως τόσα και τόσα έχουν φτιαχτεί κατά τη διάρκεια της Μεταπολίτευσης, με ελάχιστα όμως αποτελέσματα.

Η δεύτερη επιλογή - ή μάλλον αναγκαστική επιλογή - ήταν η υιοθέτηση στον υπερθετικό βαθμό των μνημονιακών επιταγών από την τρόικα, μία μνημονιακή επιλογή η οποία, όπως και στους άλλους κλάδους, επιθυμεί την απόλυτη ισοπέδωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Ιδιαίτερα το θέμα των ατομικών συμβάσεων των ναυτικών στο άρθρο 19 σάς το επισήμανε και Βουλευτής της Συμπολίτευσης. Σας είπε ότι δεν είναι απαραίτητο να δημιουργείτε αυτή την εποχή έριδες με τους ναυτικούς και όμως επιμένετε να τις δημιουργείτε. Γιατί; Μήπως ετοιμάζετε και την τελική λύση περί ατομικών συμβάσεων σε όλες τις κατηγορίες των πληρωμάτων και σε όλη την ναυτιλία, ποντοπόρο και επιβατηγό;

Εισάγετε ακόμα την απόλυτη νεοφιλελευθεροποίηση και στο δικαίωμα της ακτοπλοϊκής μετακίνησης των νησιωτών και των επισκεπτών, εντάσσοντας το δικαίωμα αυτό σε μία στείρα σχέση κόστους και οφέλους. Το έχετε παραδεχτεί άλλωστε και εσείς, κύριε Υπουργέ, ότι πρέπει να προσαρμοστούμε στη ζήτηση. Μολονότι αρχικά ακούγεται λογικό, το θέμα είναι ότι έτσι όπως πάτε η ζήτηση θα συρρικνωθεί κι άλλο.

Το ζητούμενο είναι να πάρουμε πρωτοβουλίες ώστε να αυξηθεί η ζήτηση. Βέβαια κάτι τέτοιο είναι θεμελιωδώς αντίθετο με την νεοφιλελεύθερη πολιτική.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από την ακτοπλοΐα. Είναι δεδομένο ότι η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε τραγική κατάσταση. Είναι ενδεικτικό ότι συνολικά τα χρέη των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την τριετία 2009-2011 ανέρχονται περίπου στα 900 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί πάνω από 25%.

Ο κ. Σακέλης, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, στην εκδήλωση για την κοπή της πίτας του Συνδέσμου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι για να καλυφθούν οι ζημιές του 2012 μόνο, θα πρέπει να αυξηθεί η κίνηση κατά 40%. Αυτό, με την πολιτική του μνημονίου όχι μόνο δεν πρόκειται να συμβεί, αλλά αναμένεται να ακολουθήσει περαιτέρω πτωτική πορεία.

Το Υπουργείο τι αποφάσισε να κάνει; Αποφάσισε να μετακυλήσει το κόστος αποκλειστικά στους εργαζόμενους ναυτικούς, προτάσσοντας ευελιξία στις συνθέσεις των πληρωμάτων, ανάλογα βέβαια με την εποχή, ευελιξία στη δρομολόγηση των πλοίων, γεγονός που καθιστά προβληματική τη σύνδεση των νησιών όλο το χρόνο και εκτιμώ – όπως είπα και παραπάνω - ότι θα πάμε και σε ατομικές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα, όπως και στα ποντοπόρα. Και όλα αυτά θα γίνονται με αποφάσεις του εκάστοτε Υπουργού.

Λυπάμαι που το λέω, αλλά στο παρόν νομοσχέδιο δεν βλέπουμε καμία παρέμβαση ώστε να αυξηθεί το μεταφορικό έργο. Δεν υπάρχει καμία παρέμβαση στο ζήτημα της φορολογίας επί των εισιτηρίων, με το ΦΠΑ να είναι κλασικό παράδειγμα ή στο κόστος των καυσίμων ή στη ρύθμιση των δανείων των εταιρειών με τις τράπεζες. Σημειώνεται ακόμα ότι τα μισθώματα για τις άγονες γραμμές είναι σημαντικά μειωμένα κατά 11% έως 13%.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ρωτήσω τον κύριο Υπουργό: Από πού και γιατί ξαναβγήκε η διαρροή ότι η τρόικα θέλει περαιτέρω κόψιμο των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές στο μισό; Το διαψεύσατε και καλά κάνετε, αλλά γιατί δημιουργείται αυτή η αναταραχή; Γιατί αυτή η φημολογία συνοδεύτηκε με την ταυτόχρονη πρότασή σας για τον ανασχεδιασμό του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών;

Κύριε Υπουργέ, οι νησιώτες εύλογα ανησυχούν και ειδικά οι νησιώτες των μικρών νησιών βλέπουν ότι θα μείνουν χωρίς καράβια. Θα ήθελα να προσέξετε ακόμα και το ζήτημα με τη χρήση μικρότερου πλοίου το χειμώνα και τη προσθήκη ενός ακόμα πλοίου το καλοκαίρι, σε συνδυασμό και με την περιορισμένη δρομολόγηση των ταχύπλοων.

Η περιορισμένη δρομολόγηση των ταχύπλοων θα αφαιρέσει την όποια κερδοφορία του καλοκαιριού από τις εταιρείες που έχουν δρομολογημένα, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, συμβατικά πλοία. Προσέξτε το, γιατί έχουμε ξαναδεί να συμβαίνει αυτό και παλαιότερα.

Αν μία εταιρεία έχει μόνο συμβατικά πλοία σε μία γραμμή όλο το χρόνο και βλέπει τα ταχύπλοα να δρομολογούνται μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες, θα αποκτήσει πρόβλημα επιβίωσης και θα αποσύρει τα πλοία της.

Παραδειγματιστείτε από τη «Δωδεκάνησος Seaways» η οποία έχει δρομολογημένα ταχύπλοα – καταμαράν - στα Δωδεκάνησα όλο το χρόνο και με αυτόν τον τρόπο έχει αυξήσει τη ζήτηση και έχει παρατείνει και την καλοκαιρινή περίοδο στα νησιά μας και ιδιαίτερα στα μικρά νησάκια των Δωδεκανήσων.

Επιτρέψτε μου, επίσης, να πω εδώ ότι θα πρέπει να σας προβληματίσει το γεγονός ότι ο Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Πλακιωτάκης, έχει καταθέσει τροπολογίες που αφορούν στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, όπως έχουμε καταθέσει και εμείς οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ και όλα τα κόμματα. Είναι προφανές ότι οι ρυθμίσεις σας χρήζουν βελτίωσης. Σας το λένε άλλωστε και οι Βουλευτές που στηρίζουν την τρικομματική Κυβέρνηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

στο νομοσχέδιο που συζητάμε γίνονται παρεμβάσεις στα λιμάνια και τη λιμενική πολιτική της χώρας μας.

Και το ερώτημα είναι: γιατί επιμένετε στη δημιουργία ιδιωτικών μονοπωλίων; Γιατί θέλετε να παραχωρήσετε κερδοφόρα λιμάνια; Και εφημερίδες του ναυτιλιακού χώρου μιλούν για σενάριο ολικής παραχώρησης. Ο ΟΛΠ εν μέσω κρίσης είναι κερδοφόρος. Ήδη υπογράφηκε συλλογική σύμβαση εργασίας μεταξύ της διοίκησης και των εργαζομένων στον ΟΛΠ. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι με τη διοίκηση εξασφαλίζουν την εργασιακή ειρήνη γιατί έχουν αντιληφθεί τα κελεύσματα των καιρών.

Τι θα γίνει με τα λιμενικά ταμεία ειδικά μ’ αυτά των μικρότερων νησιών; Πώς αυτά θα ενισχυθούν, αφού λόγω κόστους και μνημονίου τα όποια ποσά θα διατίθενται για λιμενικά ταμεία των νησιών που θα εμφανίζουν κέρδος και θα είναι προσοδοφόρα; Κατά την άποψή μας, η επιλογή της ομαδοποίησης είναι προφανής: ξεπούλημα των κερδοφόρων λιμανιών της χώρας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο θα κάνει τις μελέτες βιωσιμότητας και θα προχωρήσει όπως προβλέπεται στο Μνημόνιο στην εκποίησή τους μέσω παραχωρήσεων. Επαναλαμβάνω ότι οι Οργανισμοί Λιμένος Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου είναι κερδοφόροι.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

όπως ξέρουμε, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει εξήντα πέντε άρθρα, συν τα άρθρα που θα προκύψουν από τις τροπολογίες του κυρίου Υπουργού, αλλά και των Βουλευτών.

Πιστεύω ότι όσο παρουσιάζονται νομοσχέδια που κινούνται στην πιο σκληρή γραμμή της μνημονιακής λογικής, τα αποτελέσματα δεν θα είναι τα αναμενόμενα. Και το νομοσχέδιο αυτό είναι ποτισμένο με τη λογική του μνημονίου και θα οδηγήσει σε περισσότερα προβλήματα από αυτά που με καλή πρόθεση ο κύριος Υπουργός θέλει να επιλύσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου