Παρασκευή, 5 Απριλίου 2013
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΤΟΜΕΑΡΧΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΜΙΚΑΣ ΙΑΤΡΙΔΗ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
«Η κυβέρνηση πρέπει να μειώσει συνολικά το κόστος μετακίνησης στην ακτοπλοΐα και να μην επικεντρώνεται μόνο στις συνθέσεις των πληρωμάτων και την ευελιξία των δρομολογίων»
Τη θέση ότι, η κυβέρνηση παρεμβαίνει μόνο στο εργασιακό κόστος λειτουργίας του ακτοπλοϊκού πλοίου και δεν κάνει τίποτα, για να μειώσει και τους άλλους παράγοντες που συμμετέχουν στο κόστος λειτουργίας, επανέλαβε η βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ναυτιλίας των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, Μίκα Ιατρίδη.
Στη συζήτηση για τη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου, η βουλευτής Δωδεκανήσου, παραθέτοντας συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία, για τη λειτουργία ενός ακτοπλοϊκού πλοίου το χειμώνα, σημείωσε ότι με την πολιτική του Υπουργείου το όφελος θα είναι μόνο 3% έως 6%.
Ακόμα και το μισό πλήρωμα να απολύεται κάθε χειμώνα, το όφελος που θα προκύψει θα είναι όσο το κόστος καυσίμων για δυο κυκλικά ταξίδια Πειραιά-Χίος-Μυτιλήνη, τόνισε η βουλευτής, θέτοντας αυτό το παράδειγμα με δεδομένο ότι, ο Υπουργός Ναυτιλίας κατάγεται από τη Χίο.
Στην παρατήρηση του κ. Υπουργού, ότι οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ προσπαθούν να προκαλέσουν την εντύπωση ότι, οι παρεμβάσεις του Υπουργείου αφορούν όλο το έτος, η Μίκα Ιατρίδη, απάντησε πως ξεκαθάρισε από την αρχή στην ομιλία της, ότι παραθέτει στοιχεία που αφορούν αποκλειστικά στις συνθήκες του χειμώνα.
Κλείνοντας την ομιλία της, η Τομεάρχης Ναυτιλίας των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, επιφυλάχθηκε για την τελική τοποθέτηση επί των άρθρων, στη συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια της Βουλής.
Ακολουθούν σημεία ομιλίας:
«Επειδή, όπως είδαμε ο κ. Υπουργός έχει καταθέσει κάποιες τροποποιήσεις και κάποιες αλλαγές, σε ό, τι αφορά στα άρθρα, επιφυλάσσομαι για την τελική μας τοποθέτηση στην Ολομέλεια, ενώ λέμε-όπως προείπα-όχι επί της αρχής.
Έχω πει με δημόσιες δηλώσεις μου, από την αρχή που ιδρύθηκε το Υπουργείο Ναυτιλίας, ότι το έργο που ανέλαβε ο Υπουργός, ο κ. Μουσουρούλης είναι δύσκολο. Έκλεισε ο κ. Υπουργός την ομιλία του προχθές, λέγοντας να στηρίξουμε το νομοσχέδιο αυτό, ώστε να στρίψει λίγες μοίρες το καράβι προς τη σωστή κατεύθυνση. Θέλω να παρατηρήσω το εξής: πριν στρίψουμε το καράβι, θα πρέπει να ξέρουμε και ποιος είναι ο καπετάνιος.
Όμως-κατά την άποψή μας-καπετάνιος δεν είναι, ούτε ο εκλεγμένος Υπουργός, ούτε ο εκλεγμένος Πρωθυπουργός. Καπετάνιος είναι η τρόικα.
Αυτό φαίνεται ότι συμβαίνει και εδώ. Και σε τελική ανάλυση κι εγώ ως Δωδεκανήσια, που ζω και μένω στα Δωδεκάνησα, ξέρω από πρώτο χέρι τι σημαίνει Αιγαίο, τι σημαίνει νησάκια και άγονη γραμμή.
Ήθελα να μάθω, στην βάση ποιας μελέτης θεωρήθηκε, ότι η μείωση του εργατικού κόστους στο πλοίο, θα μπορούσε να ισοσκελίσει τον κόστος των καυσίμων ή ότι η μείωση των συνθέσεων, θα μειώσει το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, γιατί όταν επεμβαίνεις μόνο στο ζήτημα του εργατικού κόστους, που δεν ξεπερνά το 20% του συνολικού κόστους λειτουργίας στο πλοίο και δεν γίνεται καμία παρέμβαση στο κόστος των καυσίμων που ανέρχεται στο 60% του συνολικού κόστους λειτουργίας του πλοίου, προκύπτει εύλογα το ερώτημα, πόσο ορθολογική μπορεί να είναι αυτή η επιλογή.
Να αναφέρω ότι ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατικού Ναυτιλίας, μιλάει και μίλησε ξεκάθαρα για την ύπαρξη στρεβλού μηχανισμού διαμόρφωσης του τελικού κόστους των καυσίμων και είναι ο ίδιος που μιλάει για υπερβολικό Φ.Π.Α στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Το είπα πριν και θα το ξαναπώ: εμείς έχουμε Φ.Π.Α στους ναύλους, 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα. Την ίδια στιγμή, ο Φ.Π.Α στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κυμαίνεται, στην Ισπανία 8% και για τους επιβάτες και για τα οχήματα, στην Ιταλία 10% και στη Σουηδία 6% επίσης για τους επιβάτες και τα οχήματα.
Και το ερώτημα είναι το εξής: ζητήσατε μαζί με τον Υπουργό των Οικονομικών από την Τρόικα, να μειωθεί ο Φ.Π.Α στα εισιτήρια;
Κύριε υπουργέ, επιτρέψτε μου, επειδή είστε Χιώτης να παρατηρήσω το εξής. Το νεότευκτο πλοίο, που έχει δρομολογηθεί από τον περασμένο Ιούλιο στη γραμμή Πειραιά-Χίο και Μυτιλήνη, καταναλώνει το χειμώνα, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, 36 περίπου τόνους καυσίμων για να πάει και να έρθει.
Μιλάμε χονδρικά για κόστος καυσίμων 21.500 €, το κυκλικό ταξίδι. Αυτή την περίοδο, κάνει δώδεκα κυκλικά ταξίδια το μήνα, άρα το μηνιαίο κόστος, είναι 260.000 ευρώ περίπου. Αλήθεια, πόσους από το πλήρωμα, πιστεύετε ότι πρέπει να κόψετε; Ποιο θα είναι το όφελος για την εταιρία και όλο-μα όλο-το ξενοδοχειακό τμήμα του συγκεκριμένου πλοίου να απολυθεί, το οποίο-αν δεν κάνω λάθος-πρέπει να είναι γύρω στα τριάντα άτομα τώρα το χειμώνα, δηλαδή μηνιαίο κόστος, περίπου 40 με 45 χιλιάδες ευρώ; Πάλι δεν βγαίνει το πλοίο, αφού χρειάζεται αυτό το ποσό σε καύσιμα, για δύο μόνο κυκλικά ταξίδια. Αυτό λένε τα νούμερα κύριε Υπουργέ και τα νούμερα, σύμφωνα με τους τεχνοκράτες λένε την αλήθεια.
Θα ήθελα να πω, πως όσον αφορά το χειμώνα-πριν ένα λεπτό το ανέφερα και το τόνισα-από κει και πέρα κύριε Υπουργέ, αυτά λένε και οι τεχνοκράτες και οι αναλύσεις, αλλά εφόσον εσείς ο ίδιος θέσατε το θέμα ζήτησης και εφόσον μπορεί να στηριχτεί αυτό σε μια ανάλυση κόστους-οφέλους τότε δεν μπορούμε, να μη δούμε και σαν οικονομολόγοι αν θέλετε και την άλλη πλευρά του κόστους, αλλά και πώς θα μπορούσε αυτό να μειωθεί.
Κύριε Πρόεδρε, με συγχωρείτε-αλλά αυτή η Κυβέρνηση, έχει και το καρπούζι και το μαχαίρι, αν μου επιτρέπεται την έκφραση και γι' αυτό έφερα συγκριτικά παραδείγματα Φ.Π.Α από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Πώς είναι δυνατόν η χώρα μας να έχει 23% εφόσον όπως είπε και ο κ. Υπουργός ότι είναι διεθνείς κάποιες συνθήκες και κάποιες παράμετροι τι οποίες πρέπει να λάβουμε υπόψη μας.
Το 23% δεν είναι ακριβό; Για να πας από την Αθήνα στη Ρόδο ή την Κω θέλει 500 ευρώ ένα ζευγάρι.
Νομίζω το κόστος είναι το Φ.Π.Α. Είμαι πάντοτε πολύ προσεκτική και το ξέρετε και στις τοποθετήσεις μου και γι' αυτό ανέφερα συγκριτικά παραδείγματα ευρωπαϊκών χωρών για το τι ισχύει. Κάτι συμβαίνει όταν ο μέσος όρος είναι 7% σε γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες στους επιβάτες και στα οχήματα.
Θα αντιγράψω για άλλη μια φορά τον κ. Σακέλλη από την ομιλία του στην κοπή της πίτας του Συνδέσμου τους. Λέει «ότι τα πλοία μας καταναλώνουν περίπου ένα εκατομμύριο τόνους ετησίως και κάθε ευρώ που κακώς χρεώνεται αποτελεί μια δυσβάσταχτη επιβάρυνση. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο πρώτον και άμεσα να ελεγχθούν οι μηχανισμοί όπως είπε και ο κ. Υπουργός και οι παράγοντες που διαμορφώνουν την τελική πέρα της διεθνούς τιμής των καυσίμων και δεύτερον να μας απασχολήσει και να βρεθούν οι πόροι για να καταστεί δυνατή η εγγύηση της ανώτατης τιμής των καυσίμων, γεγονός που θα αποτελέσει και την οριστική λύση των προβλημάτων».
Τώρα είναι λαϊκιστής ο κ. Σακελλής που τα λέει όλα αυτά; Προφανώς και όχι και βασίζεται στην κοινή λογική. Κύριε Υπουργέ, αναφέρεται προχθές και στις δύο συνεδριάσεις στις οποίες είχαμε ότι κάποιοι προσπαθούν να λαϊκίσουν και για να προλάβω καταστάσεις προκειμένου να μην πείτε ότι είμαστε λαϊκιστές. Υποθέτω ότι όλα αυτά έγιναν με μελέτες και από το δικό σας το Υπουργείο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα επίσης να πω και το εξής ως νησιώτισσα, το γεγονός ότι έχουμε σύνδεση στα νησιά οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ναυτοσύνη των πληρωμάτων μας, στους πλοιάρχους και τους μηχανικούς μας, τους ναύτες μας, σε όλο το πλήρωμα κάθε ακτοπλοϊκού πλοίου. Ευτυχώς που μόνο αυτοί μπορούν να δέσουν τα πλοία στα λιμάνια γιατί με τη λογική που θέλει να επιβάλει το Υπουργείο αν υπήρχε δυνατότητα θα φέρνατε και Φιλιππινέζους πλοιάρχους και πληρώματα για να συμπιέζεται το κόστος.
Στο διαδίκτυο, κύριε Υπουργέ, υπάρχει βίντεο με την προσέγγιση, την 25η Μαρτίου ακτοπλοϊκού μας πλοίου στην Κίμωλο με 9 Μποφώρ. Φαίνεται καθαρά η ναυτοσύνη του πλοιάρχου και του πληρώματος, η αυτοθυσία του λιμενικού και των κομποδετών για να δέσουν το βαπόρι και να υπάρξει σύνδεση του νησιού με τον Πειραιά, τη στιγμή που τα κύματα σάρωναν το ντόκο. Αυτές τις συνθήκες της βιώνουν σχεδόν καθημερινά όπως γνωρίζετε και εσείς πολύ καλά, οι ναυτικοί μας στην ακτοπλοΐα.
Το θέμα όμως είναι ότι αν δούμε κάποιον ιδιώτη επενδυτή γι’ αυτά τα λιμάνια θα πρέπει να το πούμε και στους ακρίτες νησιώτες και χαίρομαι που κάνατε πριν την προσθήκη για το τι θα γίνει με τα λεγόμενα μικρότερα νησιά και πρέπει να το δούμε παράλληλα με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, διότι οι μεγάλοι επενδυτές ενδιαφέρονται και θα ενδιαφερθούν μόνο για τα κερδοφόρα, μόνο για τις μεγάλες του πλουτοπαραγωγικές πηγές και δεν θα έπρεπε να αφήσουμε τους ακρίτες νησιώτες στην τύχη τους. Επομένως, επιφυλάσσομαι και για αυτό που είπατε και θα το δούμε και στη συνέχεια.
Δεν θα επεκταθώ άλλο σε σχέση με το νομοσχέδιο και όπως είπα επιφυλάσσομαι, κύριε Πρόεδρε, για αρκετά από τα άρθρα γιατί κάποια από αυτά θα τα ψηφίζουμε και την Ολομέλεια. Είναι «όχι» επί της αρχής και για τα άρθρα θα το δούμε και στη συνέχεια.
Ευχαριστώ πολύ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου