Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

«Όχι στην πρόσληψη φίλων του κ. Σαμαρά στη ΝΕΡΙΤ»ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΜΑΡΙΝΑΣ ΧΡΥΣΟΒΕΛΩΝΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ «ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ, ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ»


Τρίτη, 9 Ιουλίου 2013
 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ  ΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΧΡΥΣΟΒΕΛΩΝΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ «ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ, ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ»

«Όχι στην πρόσληψη φίλων του κ. Σαμαρά στη ΝΕΡΙΤ»


Κατά την σημερινή συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της  Βουλής του νομοσχεδίου του υπουργείου Επικρατείας για την σύσταση της ΝΕΡΙΤ, η αναπληρώτρια Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, τομεάρχης Δημόσιας Διοίκησης και Βουλευτής Μαγνησίας των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Μαρίνα Χρυσοβελώνη τοποθετήθηκε σε σχέση με τις διαδικασίες στελέχωσης της νέας Ανώνυμης Εταιρίας του Δημοσίου.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο  της τοποθέτησης της Μαρίνας  Χρυσοβελώνη:

«Το παρόν σχέδιο νόμου  εμφανίζεται ως μέρος της απόπειρας  της συγκυβέρνησης να φτιάξει μια καινούργια ΕΡΤ. Εμείς δεν θα μείνουμε ούτε στο όνομα (αν θα είναι ΝΕΡΙΤ ή κάποιος άλλος διακριτικός τίτλος) ούτε βέβαια θα ασχοληθούμε με τα χιλιοειπωμένα για δήθεν μετάβαση από την «κρατική στη δημόσια τηλεόραση» και άλλα τέτοια τετριμμένα λόγια.

Και αυτό γιατί πιο δυνατά από  τα λόγια μιλάνε οι πράξεις. Κι οι πράξεις της κυβέρνησης Σαμαρά μιλάνε από μόνες τους. Η μια ήταν το βίαιο και αυταρχικό «μαύρο» στο σήμα της ΕΡΤ. Εδώ υπενθυμίζω ότι ακόμη δεν έχετε συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του ΣτΕ. Η άλλη ήταν η ταυτόχρονη παραχώρηση στον Καρατζαφέρη άδειας πανελλαδικής εμβέλειας για το ιδιωτικό του κανάλι ΑΡΤ (πρώην Telecity).


Οι πράξεις αυτές δείχνουν ξεκάθαρα ένα πράγμα: επιθυμείτε να στήνετε  απολύτως ελεγχόμενα φερέφωνα για να εξυπηρετήσετε τους δικούς σας σκοπούς. Θέλετε να φτιάξετε ένα νέο Σαμαρικό και απολύτως ελεγχόμενο σύστημα μέσων ενημέρωσης με μια ΝΕΡΙΤ ακρωτηριασμένη και απολύτως εξαρτημένη και γύρω της μια σειρά από κανάλια που θα οφείλουν αποκλειστικά την ύπαρξη τους στον κ. Σαμαρά. Άρα και αυτά θα είναι εξαρτημένα.

Θεωρητικά το Νομοσχέδιο προβλέπει την δημιουργία ενός Εποπτικού Συμβουλίου που υποτίθεται ότι θα λειτουργεί ως θεματοφύλακας της αντικειμενικότητας της νέας Α.Ε (ΝΕΡΙΤ). Και λέω «υποτίθεται» γιατί ενώ ορίζετε πως η ιδιότητα του μέλους του ΕΣ της ΝΕΡΙΤ ΑΕ είναι ασυμβίβαστη με μια σειρά από πολιτικά αξιώματα (θέσεις υπουργών, αιρετών κτλ), την θεωρείτε απολύτως συμβατή με την κατοχή αξιώματος σε πολιτικό κόμμα. Άρα ανοίγει διάπλατα το παράθυρο της κομματικής παρέμβασης.

Τώρα προχωρώ σε κάποιες  άλλες γενικές παρατηρήσεις. Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται πως μέσα από τις εκπομπές της ΝΕΡΙΤ θα «διασφαλίζεται η έκφραση όλων των φιλοσοφικών, πολιτικών και ιδεολογικών ρευμάτων». Καθώς δεν γίνεται καμία αναφορά στην επικρατούσα θρησκεία στην χώρα μας, ο όρος «φιλοσοφικό» προφανώς καλύπτει και το θρησκευτικό συναίσθημα της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ορθοδόξων Ελλήνων (π.χ. με την μετάδοση μιας εκκλησιαστικής λειτουργίας). Όμως η γενική συμπερίληψη όλων των «φιλοσοφικών ρευμάτων» ανάμεσα σε όσους θα εκφράζονται μέσω της ΝΕΡΙΤ οδηγεί νομοτελειακά σε άλλες καταστάσεις που αφενός θα προσκρούουν στο Σύνταγμα (π.χ. σε προσηλυτισμό από άλλα δόγματα και θρησκείες), αφετέρου θα δημιουργήσει καινοφανείς απαιτήσεις από διάφορες μειονότητες (όπως ήδη συμβαίνει σε κράτη της Δυτικής Ευρώπης όπου η κρατική τηλεόραση προβάλλει υποχρεωτικά «κοσμικές» αντιλήψεις τύπου αθεΐας, Laïcité κτλ).

Μια άλλη κεντρική παρατήρηση είναι πως ο συντάκτης περιορίστηκε σε γενικόλογες αναφορές σε «προδιαγραφές  καλλιέργειας, αυτοσυνειδησίας, συντακτικής  ανεξαρτησίας» του προσωπικού της ΝΕΡΙΤ που όμως δεν τεκμηριώνονται πουθενά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο αόριστος τρόπος πρόσληψης. Πουθενά δεν αναφέρεται ρητά ότι αυτές οι προσλήψεις θα γίνονται βάσει του ν. 2190/94 (ΑΣΕΠ).

Τώρα σε ό,τι αφορά τις βελτιωτικές τροποποιήσεις που κατέθεσε ο κ. Σταμάτης δεν θα τις χαρακτήριζα ουσιαστικές. Η πρόβλεψη π.χ. ότι «το ιδρυτικό καταστατικό της ΝΕΡΙΤ εγκρίνεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού αρμόδιου για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης» δεν αποσαφηνίζει πόσο συμπληρωματικό θα είναι αυτό σε σχέση με το παρόν νομοσχέδιο.

Επίσης ακούμε ότι αύριο Τετάρτη  σχεδιάζει η κυβέρνηση να θέσει  σε λειτουργία το μεταβατικό φορέα  δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Λέγεται  πως η εκκίνηση του μεταβατικού  φορέα δεν θα γίνει με το προσωπικό  και τις εγκαταστάσεις της ΕΡΤ.

Δηλαδή το τηλεοπτικό σήμα δε θα εκπέμπεται από πομπούς  της ΕΡΤ και το πρόγραμμα δεν  θα βγαίνει από το ραδιομέγαρο  της Αγίας Παρασκευής ή άλλο κτίριο της. Πρέπει επομένως να ενημερωθούμε για το πώς αλλιώς σκοπεύετε να το κάνετε. Πρέπει να γνωρίζουμε με ποια κριτήρια προσλαμβάνετε το «μεταβατικό» προσωπικό και από πού προέρχεται. Ακούγονται διάφορα για ιδιωτικά κανάλια και πλατφόρμες που δεν πρέπει να μείνουν αναπάντητα. Οφείλετε λοιπόν κάποιες απαντήσεις και ελπίζουμε ότι έστω και σήμερα θα τις ακούσουμε.

Κλείνω με μερικές  παρατηρήσεις επί των άρθρων:

Για το Άρθρο 2

Στην παρ. 6 και σε σχέση  με τις εργασίες της Βουλής των  Ελλήνων ορίζεται πως η ΝΕΡΙΤ ΑΕ θα τις «προβάλλει τηλεοπτικά, διαδικτυακά και ραδιοφωνικά» στις δικές της ή σε ξεχωριστές συχνότητες. Δεδομένου του πρόσφατου «μαύρου» που έπεσε και στο κανάλι της Βουλής λόγω ΕΡΤ πρέπει να εξασφαλίσουμε επιτέλους την λειτουργική αυτονομία του καναλιού αυτού από την ΝΕΡΙΤ.

Για το Άρθρο 3

Στην παρ. 1, περ. η και  σε σχέση με τα ΑμεΑ αναφέρεται πως  σε ό,τι αφορά τις εκπομπές της  ΝΕΡΙΤ θα «διευκολύνεται η πρόσβαση σε αυτές των προσώπων με προβλήματα ακοής και όρασης». Πρόκειται  για μια αόριστη διατύπωση  η οποία δεν εξασφαλίζει ρητά διευκολύνσεις όπως εκείνες που πρόσφερε κάποτε η ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ για τα ΑμεΑ (Prisma+).

Επίσης στην παρ. 3 ορίζεται ότι η ΝΕΡΙΤ θα «μεριμνά για  την παρουσίαση θεμάτων και δραστηριοτήτων των πολιτικών κομμάτων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, καθώς και των παραγωγικών τάξεων. Προς τούτο θα τηρεί την αρχή της αναλογικής ισότητας».

Εδώ γίνεται σαφής  διάκριση μεταξύ 3 ειδών κοινωνικών οργανώσεων:

  1. των κομμάτων
  2. των συνδικαλιστικών φορέων
  3. και της «κοινωνίας των πολιτών».

Η 3η κατηγορία, αν και αόριστη, παραπέμπει τουλάχιστον σε ΜΚΟ. Τίθεται επομένως το θέμα πως θα εφαρμόζεται η αρχή της αναλογικής ισότητας για μια ΜΚΟ όπως είναι π.χ το «Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι» το οποίο ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί κάθε είδους μειονότητες στην Ελλάδα (Σλαβομακεδόνες, Τούρκους, ομοφυλόφιλους κτλ) των οποίων τον συνολικό πληθυσμό ανεβάζει σε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες! Άραγε με βάση αυτούς τους ισχυρισμούς θα του δίνεται ανάλογος τηλεοπτικός χρόνος;

Για το Άρθρο 8

Τα 7 μέλη του Εποπτικού  Συμβουλίου της ΝΕΡΙΤ θα επιλέγονται  με μια πολύπλοκη διαδικασία (παρ. 6) στην οποία θα εμπλέκεται μια εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων και ένα ΑΕΙ αλλά όχι το ΑΣΕΠ! Πρόκειται για μια περίεργη ρύθμιση όπου «φωτογραφίζονται» διεθνείς συμβουλευτικές εταιρίες αλλά αποκλείεται το ΑΣΕΠ καθώς δεν έχει ακριβώς τη ζητούμενη «διεθνή εμπειρία σε θέματα επιλογής στελεχιακού δυναμικού»!.

Στην παρ. 3 ορίζεται ότι  η ιδιότητα του μέλους του ΕΣ της  ΝΕΡΙΤ ΑΕ είναι ασυμβίβαστη με μια σειρά από πολιτικά αξιώματα (θέσεις υπουργών, αιρετών κτλ) αλλά όχι με την κατοχή αξιώματος σε οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα. Γιατί άραγε γίνεται εδώ μια τέτοια εξαίρεση που δεν γίνεται π.χ. για τα μέλη του ΔΣ της ΝΕΡΙΤ; Εξασφαλίζεται έτσι η υποτιθέμενη ανεξαρτησία του ΕΣ από τα κόμματα ή μήπως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο;

Για το Άρθρο 9

Τα 5 μέλη του Διοικητικού  Συμβουλίου της ΝΕΡΙΤ θα επιλέγονται (παρ. 9) ξανά από εταιρία συμβούλων  επιχειρήσεων «με διεθνή εμπειρία»  και όχι από το ΑΣΕΠ. Η μεγάλη δύναμη σε θέματα επιλογής προσωπικού θα βρίσκεται στα χέρια του Διευθύνοντα Σύμβουλου ο οποίος (παρ. 4, περ. ζ) θα επιλέγει και τους Γενικούς Διευθυντές.

Είναι θετικό ότι η  ιδιότητα του μέλους ΔΣ θα είναι  ασυμβίβαστη με την κατοχή αξιώματος  σε οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα. Θα ήταν όμως πράγματι θετικό το ότι τόσο τα απλά μέλη ΔΣ όσο και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΝΕΡΙΤ διορίζονται με απόφαση του ΕΣ, αν είχε πρώτα εξασφαλιστεί η ανεξαρτησία του τελευταίου από κόμματα.

Για το Άρθρο 15

Εδώ ορίζεται πως η  ΝΕΡΙΤ Α.Ε. προσλαμβάνει προσωπικό «σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ύστερα από σχετική προκήρυξη, τηρώντας τις αρχές της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας». Πρόκειται για μια αόριστη διατύπωση που δείχνει ότι ο συντάκτης προσπαθεί συνειδητά να αποφύγει για ακόμη μια φορά τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ!

Τέλος η ΝΕΡΙΤ ΑΕ μπορεί, ύστερα από πρόταση του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας, να αναθέτει απευθείας την εκτέλεση ορισμένου έργου σε δημοσιογράφο, σε επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, λογοτέχνες ή άλλους καλλιτέχνες. Πρόκειται για μια αυθαίρετη διαδικασία η οποία ανοίγει το παράθυρο για επανάληψη φαινομένων νεποτισμού, αναξιοκρατίας και βέβαια εξωφρενικών αμοιβών για διάφορους «καλούς φίλους».

Συμπερασματικά το παρόν  Νομοσχέδιο δεν προάγει την αξιοκρατία εξαιρώντας το ΑΣΕΠ και δυστυχώς δεν αποκλείει την επαναφορά της κομματοκρατίας τύπου ΕΡΤ στην ΝΕΡΙΤ, από το παράθυρο, μέσω του ΕΣ. Και εδώ νομίζω ότι είναι ο πυρήνας του προβλήματος. Θέλετε να επιλέξετε το νέο προσωπικό με κριτήρια απολύτου ελέγχου και υποταγής στο σύστημα Σαμαρά. Διώχνετε 2.700 για να πάρετε εκείνους μόνο που θα σας είναι αιωνίως ευγνώμονες. Ψάχνετε για πειθήνια όργανα και φερέφωνα.

Δυστυχώς όμως για  σας η κοινωνία και η πραγματικότητα δεν θα σας το επιτρέψουν».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου